יום שלישי, 9 באוגוסט 2011

צוות רוטשילד

מה הבעיה שלי עם הרעיון בהקמת צוות רוטשילד?

כפי שכתבתי כאן לפני מספר ימים, הסוגיה העיקרית לדעתי היא באי הסכמה עם תוצאות התהליך הדמוקרטי. ההכרעה הדמוקרטית בשילוב עם שיטת הבחירות הנהוגה בישראל, קובעת את אופי הממשלות שנבחרו להוביל את המדינה. ספציפית טענתי במאמר הקודם (״מחאת האוהלים״) שהבחירה הזאת הביאה בעת האחרונה לבחירת ממשלות שמתאפיינות בגישה של תחרות חופשית ונטייה להדגשת האדמה כל פני מפת הערכים (ראו באיור במאמר הקודם).

התגובות שקיבלתי עד כה למאמר חיזקו עוד יותר את הטענה הזאת.

אז מה הבעיה שלי עם הקמת צוות רוטשילד? אין ספק שמדובר בצוות של אנשים סופר מוכשרים ואינטילגנטים. הנקודה היא שזה בכלל לא העניין! ה״עם״ עדיין לא החליט שאת השיטה הדמוקרטית אנחנו צריכים להחליף בצוות של מומחים. לדעתי הרעיון להטיל על מומחים לעצב מחדש את מפת הערכים של המדינה הוא רעיון שסותר את הבסיס לשיטה הדמוקרטית הנהוגה בישראל ועלול להוביל לתוצאות בעייתיות. מדוע?

מכיוון שהבעיה הבסיסית, כפי שאני מזהה אותה, היא בצורך להעמיד מחדש לבחינה והכרעה את סדר העדיפותת הלאומי ורק הכרעה שתתקבל כתוצאה של בחירות דמוקרטיות יש לה סיכוי להתקבל על ידי חלקי הציבור השונים. צוות המומחים, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול להוות תחליף לתהליך הדמוקרטי.

אז במה הצוות יכול בכל זאת לעסוק? בשאלות טכניות על שיטות מס (מס ישיר או עקיף, מס על הון או על עבודה וכדומה) או שיפור באופרציה ביורוקרטית. אלה נושאיים חשובים ולכלכלנים בצוות תהיה תרומה חשובה להם (למשל, כדי לענות על השאלה כיצד חלופות שונות לשיטת המס ישפיעו על הפעילות הכלכלית במשק). אבל ככל שזה נוגע לשינוי בסדר העדיפות הלאומית, אי אפשר ואסור שזה יעבור מהגוף הנבחר באופן דמוקרטי אל גוף של מומחים. במיוחד כאשר לכולם ברור שאסור בתכלית האיסור להציע פתרונות שמשמעותם הגדלת גירעון הממשלה.

ויש עוד נקודה חשובה ביותר שהייתי רוצה לראות את הצוות עוסק בה: להציע לממשלה סט של יעדים אשר יבטאו טוב יותר את הדברים שחשובים לכלל האוכלוסיה וזאת כמובן בתוך המסגרת הערכית הנוכחית. למשל, כיצד מדיניות הממשלה המכוונת לצמיחה צריכה לקחת בחשבון את חלחול הצמיחה במישרין ובעקיפין על פני כלל האוכלוסיה וזאת מבלי לוותר על העקרון שהשיטה צריכה לעודד על הצלחה, כישרון, תרומה וחלוקה בנטל?

לסיכום: על הצוות להתמקד בהצעות לשיפור אפשרי במסגרת המפה הערכית שעליה הכריע הציבור בבחירות דמוקרטית ולהיזהר מלהחליף את ההכרעה הדמוקרטית בהצעות של מומחים.

אם יש הסכמה על הצורך להכריע שוב ביחס לערכים הבסיסיים שלאורם פועלת המדינה, אנא השאירו זאת לציבור לקבוע בבחירות דמוקרטיות.


צחי פרנקוביץ

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה