יום שלישי, 10 באפריל 2018

אני עוזב את פייסבוק (ב)



החלטתי לסגור את החשבון שלי בפייסבוק ב 1.5.2018.

ואני לא לבד בעניין הזה. יום לאחר הודעתי הראשונה בעניין הזה הודיע סטיב ווזניאק – מייסד אפל – על הקפאת החשבון שלו בפייסבוק על רקע סוגיית הפרטיות. האמת היא שמאז פריצת פרשת קיימבריג' אנליטיקה יש איזה טרנד של עזיבת הרשת החברתית. הטרנד הזה מונע בעיקרו מסוגיית דליפת המידע. אני מקווה שבסוף החודש אתם תבינו שהעזיבה שלי מונעת מראייה יותר עמוקה ומורכבת של הסוגיה וזאת מבלי להמעיט כמובן בסוגיית הסכנה של דליפת המידע הפרטי או המעטה במשמעות החלטתם של אנשים אחרים וחשובים הרבה יותר ממני.

מחר (11.4) מארק צוקרברג  (מייסד , נשיא ומנכ"ל פייסבוק) אמור להופיע לשימוע בפני ועדת האנרגיה והמסחר של הקונגרס בארה"ב. הקונגרס פרסם אתמול (CNBC ) את תוכן הדברים שהוא מתכוון לומר שם, ובהם:

" Facebook is an idealistic and optimistic company. For most of our existence, we focused on all the good that connecting people can bring."
אני מאוד מחבב את היכולת של האמריקאים, בעיקר מנכ"לי תאגידים אמריקאיים, לספר לנו מעשיות על כך 

שהם נורא ממוקדים בערכים נעלים, ברצון לעשות טוב לעולם ושאר ירקות. בתקציר של פרסום הדוחות 
:הפיננסיים של החברה ל 2017 כתב מארק צוקרברג את הדברים הבאים

" Facebook isn't just fun to use, but also good for people's well-being and for society. We're doing this by encouraging meaningful connections between people rather than passive consumption of content".

דעו לכם שהאמריקאים מתים על דיבורים כאלה. לפי הפתיח של מנכ"ל החברה לפרסום התוצאות הפיננסיות שלה מישהו עוד עלול לטעות שמדובר במלכ"ר. אלא שמייד לאחר המילים היפות הללו מגיעה 2017 Financial Highlights ושם אין מדדי הצלחה פיננסיים הקשורים ל"חיבור משמעותי בין אנשים ו Well-being של אנשים וחברות". אלה בירבורים באמריקאית מדוברת שאין בהם כלום וזה בסדר גמור, כי לא זאת המטרה של פייסבוק. רוצים לדעת מה מכוון את הפעילות של פייסבוק? הכי פשוט זה תמיד ללכת ולראות מי הבעלים?

רוב המניות של החברה (73.38%) מוחזקות ע"י משקיעים פיננסיים. אלה גופים שמנוהלים על ידי מנהלים במטרה למקסם תשואה להשקעה, ותשואה להשקעה מושגת בשתי דרכים עיקריות: עלייה במחיר המנייה והכנסות מדיבידנד. את Lary Fink, מנכ"ל קרן ההשקעות Blackrock ה Well-being של משתמשי הרשת החברתית מעניין כפתיתי שלג דאשתקד.
אז לאחר שעברנו את הבולשיט של האמריקאית המכובסת שנועדה לעמעם מטרות עסקיות לגיטימיות והבנו שמה שמעניין אותם זה מקסימום ערך, צמיחה ורווחיות – בואו נראה עד לאן הם מוכנים ללכת עם הגישה הזאת. ולעזרתנו בה לא אחר מאשר Andrew Boz Bosworthסגן נשיא בחברה אשר הפיץ בפייסבוק מסר פנימי מאוד מעניין ב 2016. את הטקסט המלא תוכלו לקרוא כאן. ולטובתכם אני מביא קטע "נחמד", כדלקמן:

"We connect people. That can be good if they make it positive. Maybe someone finds love…… saves the life of someone on the brink of suicide…….That can be bad if they make it negative. Maybe it costs a life by exposing someone to bullies. Maybe someone dies in a terrorist attack coordinated on our tools.

And still we connect people. The ugly truth is that we believe in connecting people so deeply that anything that allows us to connect more people more often is *de facto* good. It is perhaps the only area where the metrics do tell the true story as far as we are concerned".

קטע בהחלט נפלא. אתם מבינים?  בפייסבוק אנחנו ממוקדים בלחבר כמה שיותר אנשים אחד לשני. ואפילו אם החיבור נועד לשמש טרוריסטים לצורך ביצוע פעולה שתביא לרציחתו של מישהו, עדיין:

"Anything that allows us to connect more people more often is *de facto* good"

כן – חיבור בין אנשים At any cost . מתאמים פעולות טרור – So be it. מתאמים השפלה קולקטיבית של מי שחושב אחרת מהם – So be it. מתחברים כדי לקדם אג'נדה גזענית או מסע של שנאה עיוורת לאחר – So be it.

ובלי מילה אחת על פרטיות ו"דליפת" מידע – בינתיים....

המשך יום נפלא!

צחי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה