יום ראשון, 8 באפריל 2018


אני עוזב את פייסבוק (א)

החלטתי לסגור את החשבון שלי בפייסבוק ב 1.5.2018.
האם ההיעלמות שלי מהרשת החברתית היא יותר מאשר רק עניין טכני? האם היא תשפיע על החיים הממשיים שלי? ימים יגידו....אני בספק רב.

אתם בטח תוהים : אם החלטת להיפרד מהרשת החברתית, אז מדוע לא לעשות זאת עכשיו? ואם הרשת החברתית לא מתאימה לך, אז איך זה שאתה משתמש בה כדי להודיע על כך?

לשאלה הראשונה - אני חושב שחשוב לשתף את חברי לרשת בסיבות לעזיבה שלי. הן רלוונטיות לכולם. אני צריך את הזמן לכתוב ולפרסם אותם בטרם מעשה.
לשאלה השנייה – כפי שתלמדו בפוסטים שאפרסם לקראת העזיבה שלי את הרשת החברתית, אין סתירה בין הדברים.

אז מה הניע אותי להחלטה?

הטריגר היה פרשת קיימברידג' אנליטיקה. למי שלא מכיר – מדובר בדליפה/העברה של מידע פרטי של בעלי חשבונות בפייסבוק בהיקף של כמה עשרות מיליוני משתמשים לחברת המחקר קיימברידג' אנליטיקה. מידע זה שימש את לקוחות החברה הזאת כדי למקד מידע לדפים של משתמשי הרשת החברתית בארה"ב ובכך להשפיע על ההחלטות שלהם בבחירות בארה"ב.כתוצאה מפרסום האירוע הזה גיליתי (בעקבות מאמר בדה-מרקר) שניתן להוריד עותק של כל המידע שפייסבוק מחזיקה עליי במאגרי המידע שלה. עשיתי זאת ונחרדתי! הכל חוקי (לכאורה) כי בטח מתישהו בעבר אישרתי את תנאי ההצטרפות לרשת החברתית ומבלי משים (לכאורה בעיה שלי) נתתי הסכמתי לכל מה שהם עשו.

פייסבוק היא חברה עסקית שמטרתה למקסם רווחים. פייסבוק מאפשרת לנו להשתמש בפלטפורמה שהיא הקימה חינם אין כסף. אז הדרך של פייסבוק לממש את המטרה העסקית שלה צריכה להיות דרך ניצול העובדה שאנחנו נמצאים ברשת שהיא הקימה ולא ברשתות אחרות. זה היתרון הגדול שלה בתחרות מול מקומות וירטואליים או ממשיים אחרים בהם אנחנו נמצאים.

המודל העסקי של פייסבוק הוא פשוט למדי – אנשים נמצאים בדפי הרשת החברתית מכל מיני סיבות. אז כאשר הם נמצאים שם נחשוף אותם לאינפורמציה שהיא בעלת ערך למישהו אחר (וזה יכול בעיקרון להיות כל אחד ולכל מטרה אפשרית, כגון: מפרסם, סוחר בבורסה, מפלגה פוליטית, חוקר, יצרן אינפורמציה, ממשלה, סוכנות ריגול וכל מי שעשוי להפיק כל סוג של תועלת מחשיפת משתמשי הרשת למידע מסוים). בתמורה לחשיפת המשתמשים  למידע נוכל לגבות מ"יצרן המידע" תשלום. פייסבוק היא חברת פרסום כמו כל חברת פרסום אחרת, אלא שהמדיה שבה היא משרתת את לקוחותיה היא הרשת החברתית. אחרים עושים זאת בטלוויזיה, באתרי אינטרנט, בשלטי חוצות, בעיתונות הכתובה וכדומה.

ופייסבוק מצליחה בענק בעסקי הפרסום! 39.9 מיליארד דולר – אלה היו ההכנסות של פייסבוק מפרסום בשנת 2017, עלייה של כ- 13 מיליארד דולר (49%!) בהשוואה לשנת 2016. ופייסבוק היא חברה סופר רווחית – הרווח הנקי שלה ב 2017 הסתכם בכ- 15.9 מיליארד דולר (עלייה של 56% לעומת 2016). על כל 2.5$ הכנסה פייסבוק מייצרת 1$ של רווח נקי. מדהים! הצמיחה המהירה והרווחיות המטורפת מביאה עמה כמובן שווי שוק פנטסטי – 457 מיליארד דולר (נכון ל 8.4.2018).

האם הצמיחה, ההכנסות, הרווחיות והשווי המטורפים של פייסבוק הם אלה שבגללם החלטתי לעזוב את הרשת? ממש לא! החלטתי לעזוב את הרשת בגלל סיבות שונות ורבות שאחת מהן נוגעת לאופן שבו פייסבוק מצליחה לייצר את התוצאות הפיננסיות הפנטסטיות הללו. סיבות אחרות נוגעות להשלכות של שיטות הפעולה שלה על שוק הפרסום בפרט וההשלכות העקיפות של התנהגותה על שוקי המוצרים והשירותים. סיבות נוספות קשורות להיבטים האפלים של קלות העברת המסר ברשת החברתית. אחרות קשורות להתנהלות הכוחנית והשחצנית של מנהלי החברה והקלות שבה הם מחליטים מה לעשות עם המידע הפרטי שלנו, בלי שיש לנו מושג קלוש על כך. כל אלה והיבטים נוספים של הרשת החברתית שלהם נחשפתי בשנים שבהן אני חבר בה הכריעו לבסוף את הכף לשלילה אל מול הערכים החיוביים של מעורבות ברשת החברתית – היכולת להפיץ מסר, לקרוא וללמוד מאחרים, לשתף ולהשתתף באירועים וחוויות של חברים ולקבל מידע בעל ערך בקלות ובזמינות גבוהה.

במהלך חודש אפריל, עד למועד העזיבה הסופית של הרשת, אנסה להסביר כאן היבטים של הרשת החברתית שקרוב לוודאי רובכם אינם מודעים להם או חושבים עליהם, אבל יש להם חשיבות עבור כל אחד. בסוף כל אחד עושה את החשבון שלו לגבי מה הוא מקבל ועל מה הוא מוכן לוותר. אני מקווה שלפחות אוכל לסייע לכם לקבל את החלטה רציונלית אם להישאר או לנטוש את הרשת החברתית וכל אחד ישקול ויחליט לעצמו.

כל אחד מאיתנו הוא יחיד ולפיכך ההשפעה של כל אחד ואחת מאיתנו על המציאות הקיברנטית בכלל וברשת החברתית בפרט הנה זניחה עד כדי אפסית ממש. ואולם הערך שלנו לחברות המסחריות שנהנות מעובדת היותנו חברים ברשת החברתית הוא דיגטאלי. אחד או אפס. אם אנחנו ברשת – כל המידע שלנו שווה את ערך האינפורמציה שנחשף אליה מבחינתו של מפרסם המידע. ואם אנחנו לא ברשת – הערך של האינפורמציה שלנו ברשת החברתית הוא למעשה אפס. וזה משמעותי!

לפייסבוק כ 2.2 מיליארד משתמשים, מהם להערכתי כ 500 מיליון משתמשים בעלי ערך משמעותי בעיניו של מפיץ אינפורמציה טיפוסי (למשל – מפרסם). זה אומר שהערך של המידע הזה למפרסמים שווה בערך פי 2.5 מהערך של המידע הזה לפייסבוק, רוצה לומר: כל אחד מאיתנו שווה לפייסבוק בערך 1000$ וליצרני המידע השונים (בעיקר חברות מסחריות שמפרסמות ברשת החברתית) בערך 2500$. זה לא מעט...תחשבו על זה כשתקראו בהמשך החודש את הניתוח והנימוקים להחלטה שלי לנטוש את פייסבוק ולסגור שם את החשבון שלי.

ועד אז, רק טוב לכולם!

צחי







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה